سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
آوازپرجبرئیل
 
 
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه] 
»» شاید دوباره هم را پیدا کنیم

شاید دیگر مرا نشناسی!شاید مرا به یاد نیاوری ،

اما من خوب تو را میشناسم .

ما همسایه شما بودیم و شما همسایه ما

 و همه مان همسایه خدا.

یادم می آید گاهی وقت ها می رفتی و زیر بال فرشته ها قایم میشدی .

 و من همه آسمان را دنبالت میگشتم،

 تو می خندیدی و من پشت خنده ها پیدایت میکردم.

خوب یادم هست که آن روزها عاشق آفتاب بودی .

 توی دستت همیشه قاچی از خورشید بود ، نور از لای انگشت های نازکت میچکید .

 راه که میرفتی ردی از روشنی روی کهکشان می ماند.

یادت می آید؟گاهی شیطنت می کردیم و می رفتیم سراغ شیطان.

تو گلی بهشتی به سمتش پرت میکردی و او کفرش در می آمد .

 اما زورش به ما نمی رسید .

فقط میگفت: همین که پایتان به زمین برسد ، میدانم ،

چطور از راه به درتان کنم.

تو شلوغ بودی ، آرام و قرار نداشتی . آسمان را روی سرت

میگذاشتی و شب تا صبح از این ستاره به آن ستاره می پریدی و

صبح که میشد در آغوش نور به خواب میرفتی.

اما همیشه خواب زمین را میدیدی .

آرزویی، رویاهای تو را قلقلک میداد.

دلت میخواست به دنیا بیایی و همیشه این را به خدا می گفتی و

آن قدر گفتی و گفتی تا خدا به دنیایت آورد . من هم همین کار را کردم ،

بچه های دیگر هم ، ما به دنیا آمدیم و همه چیز تمام شد .

تو اسم مرا از یاد بردی و من اسم تو را .

ما دیگرنه همسایه هم نبودیم و نه همسایه خدا.

ما گم شدیم و خدا را گم کردیم ...........

دوست من ، همبازی بهشتی ام !

نمی دانی چقدر دلم برایت تنگ شده .

هنوز آخرین جمله خدا توی گوشم زنگ میزند:

از قلب تو تا من یک راه مستقیم است، اگر گم شدی از این راه بیا.

بلند شو ، از دلت شروع کن .

شاید دوباره همدیگر را پیدا کنیم.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » باران غریب ( دوشنبه 86/1/27 :: ساعت 10:5 صبح )

»» حدیث حج

منتخب احادیث حج

سیّدعلى قاضى عسکر

                                                                        پیشگفتار

 

یا ربّ این کعبه مقصود تماشاگه کیست *** که مغیلان طریقش گل و نسرین من است

حج در لغت به معناى قصد و در اصطلاح آهنگ خانه خدا کردن، و یکى از آیین هاى مهمّ دینى مذهبى مسلمانان است.

مغناطیس کعبه همه ساله میلیون ها مسلمان را از گوشه و کنار جهان به سوى خود جذب مى کند تا با انجام اعمال و مناسک و رعایت یک سلسله مقررات ویژه، در یک عملیّات تمرینى، براى تحقق زندگى توحیدى شرکت کنند و قدرت و عظمت اسلام را در برابر دید جهانیان به

نمایش بگذارند.

در این همایش عظیم، مسلمانان با نژادها و رنگ هاى گوناگون، کنار کعبه گردهم مى آیند تا از رهگذر آشنایى با یکدیگر، به توحید کلمه و همسبتگى و اتحاد جوامع اسلامى دست یابند.

حج جلوه گاه معنویت، شور و شعور، تعبد و بندگى،

شهامت و ایثار، وحدت و ذکر و بالأخره ارتباط و پیوند با خدا است. از این رو توفیق انجام چنین سفرى، فرصتى مغتنم براى

خداجویان است تا از نظر روحى و اخلاقى خود را پالایش نموده، دگرگونى و تحوّل سازنده اى در جان و روح آنان پدید آید.

در آموزه هاى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و پیشوایان دینى، نکات آموزنده فراوانى وجود دارد که مى تواند زائران وادى نور

را در بهره بردارى هرچه بیشتر از فرصت ها یارى دهد. در این آموزه ها به حاجیان توصیه شده است تا پیش از سفر، از گناهان

 فاصله گرفته، جان خود را با آب توبه بشویند، هزینه هاى سفر را از مال حلال و پاک تأمین نمایند، با خویشان و بستگان و

دوستان و همسایگان خداحافظى نموده، حلالیت بطلبند و پس از جلب رضایت آنان، گام در این راه بگذارند. سفر را با نام و

یاد خدا و با هدف خداخواهى و خداجویى آغاز کنند و در طول سفر نیز از گناه و نافرمانى پروردگار دورى جسته، مراقب خود

باشند و... .

این دستور العمل ها و عمل به آن ها، موجب مى شود تا در حاجى یک تحول و دگرگونى اساسى پدید آید و در نتیجه از گذشته

احیاناً غلط و نادرست خویش فاصله گرفته، خود را براى یک زندگى صحیح و اسلامى آماده سازند.

خانه کعبه خانه دل هاست *** ساحت قدس و جلوه گاه خداست

نیکبخت آن که همچو پروانه *** در طواف است گرد آن خانه

در روایات، هدف از حج ایجاد فلاح و رستگارى و تحوّل روحى و اخلاقى در زائران و نزدیک شدن

آنان به خداوند ذکر شده است.

اگر حج گزاران با هدف تحوّل روحى و اخلاقى و اصلاح خود، گام در این مسیر الهى بگذارند، با توجّه به جمعیّت انبوهى که همه

ساله به عمره و حج مشرف مى شوند، بى شک این تحوّل به خانواده ها و جامعه نیز منتقل خواهد شد.

هر مسلمانى که به حج مى رود، اگر تصمیم بگیرد که در طول سفر و هنگام بازگشت، اخلاق اسلامى را مراعات نموده، از کارهاى حرام بپرهیزد و واجبات دینى را آن گونه که خداوند مى خواهد انجام دهد و همین فکر و اندیشه را به فرزندان و خویشان و دوستان و همکاران خود نیز منتقل کند، قطعاً در جامعه تحوّل اخلاقى مهمّى رخ خواهد داد و دشمنان در تهاجم فرهنگى خود ناکام خواهند شد.

مجموعه حاضر، بخشى از آموزه هایى است که معصومان(علیهم السلام) به عنوان راهنمایى زائران خانه خدا بیان

فرموده اند. امید است با عمل به آن، خود را به حضرت حق نزدیک و از برکات و نورانیت این سفر الهى و معنوى کاملا بهره مند گردند.

اى خداى مقصد و مقصود من *** اى تو هم سوداى من هم سود من

خواب و بیدارى من از بهر تو است *** الفت و آزادى ام در شهر تو است

من ندارم حاجتى جز روى تو *** من نجویم مقصدى جز کوى تو

از تو غیر از تو ندارم حاجتى *** جز به ذکر تو نبینم راحتى

تشنه ام سیرابیم در دست تو است *** تابش و بینائیم پابست تو است

خسته ام آسایش جانم تویى *** درد دارم درد و درمانم تویى

 سیّدعلى قاضى عسکر

وجوب حج

قال على(علیه السلام):

«فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلاَْنَامِ».(1)

 

«خداوند حجّ خانه با احترام خویش را که قبله مردمانش قرارداده است، بر شما واجب گردانید.»

قال على(علیه السلام):

«فَرَضَ حَجَّهُ وَأَوْجَبَ حَقَّهُ وَکَتَبَ عَلَیْکُمْ وِفَادَتَهُ فَقَالَ سُبْحَانَهُ: } وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلا وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ

اللّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ{ .(2)

 

«خداوند حجّ را واجب و اداى حقّ آن را
لازم و زیارتش را بر شما مقرّر ساخت، پس
فرمود:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ نهج البلاغة: خ1

2 ـ وسائل الشیعه: 11/15 ـ نهج البلاغه: خ1

در نهج البلاغه «فَرَضَ حَقَّهُ وَ أَوْجَبَ حَجَّهُ...» آمده است.

حقّ خداوند بر مردمانى که توان رسیدن به آن خانه را دارند، آن است که حجّ خانه خدا را بجاى آورند و آن کس که کفر پیشه کند،

 پس همانا خداى از تمامى جهانیان بى نیاز است.

فلسفه حجّ

قال على(علیه السلام):

«جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَاِذعانَهُمْ لِعِزَّتِهِ».(1)

 

«خداوند حجّ را نشانه قرار داد تا بندگان در برابر عظمت او فروتنى نموده، به عزّت و بزرگوارى پروردگار اعتراف کنند.»

قال عَلیّ(علیه السلام):

«جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ لِلاِْسْلامِ عَلَماً وَ لِلْعَائِذِینَ حَرَماً».(2)

 

«خداوند حجّ و کعبه را نشان و پرچمى براى اسلام
قرار داد و براى پناه آورندگان، آنجا را خانه امن
ساخت...»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ نهج البلاغه، خ1

2 ـ وسائل الشیعة: 11/15 ـ نهج البلاغه: خ1



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » باران غریب ( شنبه 86/1/25 :: ساعت 9:31 عصر )

»» قصه زندگی آدمها

قصه زندگی آدم‌ها

  

او خوشبخت بود. چون هیچ سؤالی نداشت. اما روزی سؤالی به سراغش آمد. و از آن پس خوشبختی دیگر، چیزی کوچک بود.
او از خدا معنی زندگی را پرسید. اما خدا جوابش را با سؤال خودش داد و گفت: «اجابت تو همین سؤال توست. سؤالت را بگیر و در دلت بکار و فراموش نکن که این دانه‌ای ا‌ست که آب و نور می‌خواهد.»

او سؤالش را کاشت. آبش داد و نورش داد و سؤالش جوانه زد و شکفت و ریشه کرد. ساقه و شاخه و برگ. و هر ساقه سؤالی شد و هرشاخه سؤالی و هر برگ سؤالی.
و او که روزی تنها یک سؤال داشت؛ امروز درختی شد که از هرسرانگشتش سؤالی آویخته بود. و هر برگ تازه، دردی تازه بود و هر باز که ریشه فروتر می‌رفت، درد او نیز عمیق‌تر می‌شد.
فرشته‌ها می‌ترسیدند. فرشته‌ها از آن همه سؤال ریشه‌دار می‌ترسیدند.
اما خدا می‌گفت: «نترسید، درخت او میوه خواهد داد؛ و باری که این درخت می‌آورد. معرفت است.
فصل‌ها گذشت و دردها گذشت و درخت او میوه داد و بسیاری آمدند و جوابهای او را چیدند. اما دردل هر میوه‌ای باز دانه‌ای بود و هر دانه آغاز درختی‌ست. پس هر که میوه‌ای را برد دردل خود بذر سؤال تازه‌ای را کاشت.
«و این قصه زندگی آدم‌هاست» این را فرشته‌ای به فرشته‌ای دیگر گفت.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » باران غریب ( شنبه 86/1/25 :: ساعت 5:21 عصر )

»» هنر

پنج چیز است که تا جمع نگردد

با هم هست خطاط شدن نزد امر محال

دقت طبع و وقوفی زخط و خوبی دست

طاقت محنت و اسباب کتابت به کمال

گر از این پنج یکی راست قصوری حاصل

ندهد فایده گر سعی نمایی صد سال


تاریخچه خط و خوشنویسی در ایران

 

بر اساس کهن ترین اسناد و مدارک موجود ، پیرامون هنر خوشنویسی ، منطقه بین النهرین باستان را بایستی در زمره سرزمین های متمدن خواند. به گونه ای که دستاورد های مهمی برای بشریت داشته است .

سرزمین ایران به لحاظ نزدیکی و همجواری با بین النهرین باستان بسیاری از دقایق هنری و فرهنگی را از همدیگر اقتباس نموده اند که تا حدودی خط پیش از اسلام ، ( خط میخی باستان ) از خط میخی بابلی اقتباس گردیده است . لذا بایستی سیر تحول و تطور هنر خوشنویسی در ایران پیش از اسلام را باید در فرهنگ بین النهرین باستان جستجو کرد . اما پیش از سومریان ملتهایی بوده اند که خط میخی شان در امر کتابت پیشرو بوده و تا حدود زیادی تاثیر گذار نیز بوده اند.

اولین خط بشر خط تصویری و یا اندیشه نگاری نام دارد که توسط مصریان باستان به کار گرفته شده است . شالوده این خط عبارتست از شکلهای استلیزه شده ( ساده شده ) و انتزاعی که به ترتیبی خاص و عموما در کنار نقاشی های دیواری در مقابر باستانی فراعنه برای انتقال مفاهیمی مورد استفاده قرار گرفته است .

بعد ها سومریان باستان توانستند خط میخی را ابداع و تدوین نمایند . شالوده این خط نیز عبارت بود از شکل های میخ مانندی که حامل پیام ها و مفاهیم بودند .

بعدها در دیگر مناطق باستانی بین النهرین متنوع گردید و تمدن های درخشانی چون آشور و بابل خط میخی خاص خود را از آن اقتباس نمودند .

در ایران پیش از اسلام و حتی پیش از ورود آریایی ها در فلات ایران ، عیلامیان باستان به عنوان دولتشاهی مقتدر در همجواری بابلیان خط میخی را اقتباس و در امر کتابت به کار بستند که در تاریخ به خط میخی عیلامی معروف است . عیلامیان منشیانی ماهر بودند به طوری که در زمان هخامنشی بسیاری از آنها در امر کتابت در دستگاه هخامنشی به کار گمارده شدند . و از این خط برای اولین بار، خط میخی پارسی در کنار دو خط میخی بابلی و عیلامی در سنگ نگاره های بیستون به کار گرفته شد . بعد از هخامنشیان در زمان اشکانیان خط پهلوی تدوین گردید.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » باران غریب ( پنج شنبه 86/1/23 :: ساعت 9:57 عصر )

»» سی سال غیبت

سی سال از حق غایب بودم ،غیبت من از او ذکر من بود او را .چون نشستم ،او را در همه حال یافتم ،تا به حدی که گویی که من او بودم
علامت شناختن حق گریختن از خلق باشد وخاموش گشتن در معرفت او.
دوازده سال آهنگر نفس خود بودم ودر کوره ریاضت می نهادم وبه آتش مجاهده می تافتم وپتک ملامت می زدم ،تا از خود آیینه ای ساختم .پنج سال آینه خود بودم وبه انواع طاعت وعبادت آن آینه را می زدودم ،پس یک سال نظر اعتبار کردم ،برمیان خود از غرور عشوه واعتماد برطاعت وعمل خود پسندیدن ،زناری دیدم .پنج سال دیگر جهد کردم تا آن زنار بریده شود اسلام تازه اوردم ونگه کردم ،همه خلایق را مرده دیدم .چهار تکبیر در کار ایشان کردم واز جنازه همه بازگشتم وبی زحمت خلق ،به مدد حق به حق رسیدم.
هر که خدای را شناخت عذابی گردد به آتش وهر که خدای را ندانست آتش براو عذاب است وهر که خدای را شناخت ،بهشت را ثوابی گردد وبهشت براو وبال گردد.
کم ترین چیزی که عارف را واجب آید ان است که از مال وملک تبرا کند وحق این است که اگر هر دوجهان در سردوستی او کنی ،هنوز اندک باشد.
شوق ،دار الملک عاشقان است ،در ان دارالملک تختی از سیاست فراق نهاده است ودر تیغی از هول هجران کشیده ویک شاخ نرگس وصال به دست رجا داده ودر هرنفسی هزار سربدان تیغ بردارند.
هر که نزدیک حق بود همه چیز وهمه جای او را بود ،زیرا که حق تعالی همه جایی هست وحق را همه چیز هست
عارف ان است که هیچ شربگاه او را تیره نگرداند وهر کدورت که بدو رسد صافی گردد.
شبی دل خویش می طلبیدم نیافتم .سحر گاه ندایی شنیدم که :ای بایزید!به جز از ما چیز دیگری می طلبی؟تو را ،با دل چه کار است؟
به درگاه عزت شدم هیچ زحمت نبود اهل دنیا به دنیا مشغول بودند ومحبوب ،واهل آخرت به آخرت ،ومدعیان به دعوی ،وارباب طریقت ومصوف قومی به اکل وشرب وقومی به سماع ورقص ،آن ها که متقدمان راه بودند وپیش روان سپاه در بادیه حیرت گم شده بودند ودر دریای عجز غرق گشته



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » باران غریب ( دوشنبه 86/1/13 :: ساعت 1:39 عصر )

<      1   2   3   4   5   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

یک اتفاق عجیب در تدفین فرمانده مدافع حرم: «میدانم زندهای! با تو
دلواپسی های من
ماهی پری
مثل یک نور سپید
سلام
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 25
>> مجموع بازدیدها: 294584
» درباره من «

آوازپرجبرئیل
مدیر وبلاگ : باران غریب[132]
نویسندگان وبلاگ :
روایت (@)[18]

مریم (@)[5]


دلم می خواد که چنان باشم که دیگران چون به من بنگرند مرا نبینند .بلکه خدارا ببینند.الهی اینچنین شود

» پیوندهای روزانه «

به یادمادر [9]
سایت جامع دفاع مقدس (ساجد) [140]
شیوه تدریس درس هنر [114]
لوح دل [466]
[آرشیو(4)]

» آرشیو مطالب «
اردیبهشت 86
فروردین 86
مرداد 86
مهر 86
آذر 86
دی 86
بهمن 86
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد 87
تیر 87
مرداد87
شهریور87
مهر 1387
آذر 1387
دی 1387
مرداد 1388
اردیبهشت 1388
بهمن 1387
مهر 1388
آذر 88
دی 88
مرداد 89
مهر 89
دی 89
اردیبهشت 90
شهریور 90
خرداد 90
خرداد 91
خرداد 92
تیر 92
شهریور 92
بهمن 92

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
عاشق آسمونی
خسته عشق
جاده های مه آلود
سجاده ای پر از یاس
حبل المتین
مهر بر لب زده
..::* حامیان ولایت *::..
آقاشیر
پیغام سروش
کوثر
اسوه
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
رویش
xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
ماصاحب داریم
.: شهر عشق :.
رنگارنگه
نکته های زندگی

خط سوم
پاک دیده
عطش
پری برای پریدن
نهِ /دی / هشتاد و هشت
سیمرغ
مبانی مهندسی کامپیوتر
غزلیات محسن نصیری(هامون)
عکس فوری
ღ*چادریـــــــــــــ سایبریــــــــღ .¸¸.•*¨*ღ
آسمانی ها
خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا
مسافر آسمان
مجله اینترنتی
منطقه ممنونعه
ارمیا
Chamran University Accounting Association
جامع ترین وبلاگ خبری
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
هیئت حضرت علی اکبر(ع)
پیامبراعظم
عدل الهی Divine Justice
صدای نسل نو
هیئت بقیه الله شهیدیه
مسافر آسمان
امیدزهرا omidezahra
در حریم اهل بیت(ع)
نکته هایی از قرآن
شیعه مذهب برتر
به یاد مادر
جاهد
شمیم
خط سرخ شهادت
پنجره
کوثر
قرآن و اهل بیت(ع) تنها راه نجات
دم مسیحائی
راه آسمان کجاست؟
کبوترانه
اردو
*... بگو به آن که ، دل از بار غم گران دارد ...*
ولایت
گنجینه قصار
موقتا عنوان نداره
پوست کلف
وقایع
ایران جاوید
رایگان های اینترنت
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
تجربیات من درپروژه
تجربیات من در مدیریت پروژه
ترنم بارونی
عمومی
اتش عشق
عقل وعشق
تا ریشه هست،
دوستانه و صمیمانه. Pen pal یعنی دوستی که برایت می نویسد...
خلوت تنهایی
خلوت تنهایی
شمیم نینوا
زیر آسمان خدا
انتظار
::::: نـو ر و ز :::::
ترنم باران
حسنی وب
جاده خدا
رنگین کمان یک رنگ
توکای شهر خاموش
آسمان اتش
بابهار
سایت جامع دفاع مقدس(ساجد)
بیا مهدی با ترنم باران...
شیوه تدریس درس هنر
بازی بزرگان
سال نوآوری و شکوفایی
نسل برتر
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
کوثر110
روزان نوشت
شهید مرتضی بصیری
پرهیزگار عاشق است !
لینک باکس های رایگان لینک
پنجره
پلاک
اینجا پرنده...
کشکول صادق
فرشته مهر
ایده های اخلاقی نوین
abdekhoda1000
ایران سرزمین بلند
مصباح سبز
شهادت
علم وعرفان
لوح دل(شهید ایلیا)
ناریانا2
روایت
ایده های اخلاقی نوین
بیقرارنامه
لینکستان -محور

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «